Tiedote: Yhteisölliset kanta-asiakasohjelmat osaksi yritysten markkinointia – Starbucks ja airBaltic Web3-kehityksen kärjessä

2023-04-25

Ari Ojanperä
Marketing Lead at TX

Web3-teknologiat avaavat yrityksille uusia tapoja kannustaa asiakkaita vuorovaikuttamaan niin brändin kuin muiden asiakkaiden kanssa. Starbucksin Odyssey- ja airBalticin Planies-ohjelmat ovat ensimmäisiä pelinavauksia kanta-asiakkaiden yhteisöllistämisessä.

Suomalainen Web3:een erikoistunut kehitystalo TX järjestää keskiviikkona maksuttoman webinaarin, joka avaa ymmärrettävästi, miten yhteisöllistäminen toteutuu kanta-asiakkuuksissa ja miten yritykset voivat varautua markkinointikentän muutokseen.

Yritysten kanta-asiakkuudet uudistuvat Web3:n avulla

Sosiaalisen median aikakausi on osoittanut kuinka tärkeää yksilöille on saada tykkäyksiä ja kommentteja omalle sisällölleen. Yritykset hyppäsivät ilmiöön mukaan aluksi mitä erilaisimmilla tykkää & jaa -kampanjoilla lisätäkseen brändinsä näkyvyyttä. Nyt, some on käytännössä osa jokaisen yrityksen jatkuvaa liiketoimintaa. Kanta-asiakkuudet elävät vastaavanlaista murrosvaihetta Web3-teknologioiden myötä.

“Perinteinen kanta-asiakkuusohjelma palkitsee yksilöitä ostoksista, jotka kerryttävät pisteitä, joilla saa lisäalennuksia erilaisista tuotteista ja palveluista. Se on suoraviivaista ja yksinkertaista”, TX:n Chief Design Officer Mikael Koskimaa kertoo.

“Tokenit, kuten NFT:t ja kryptot, voivat toimia kannustimina, jossa asiakkaat yhdessä kerryttävät pisteitä tai muita saavutuksia. Kannustimet voivat myös ohjata vastuullisempaan toimintaan, esimerkiksi jakamaan jo hankittua omaisuutta tai tekemään kestäviä ostopäätöksiä. Pelillistäminen markkinoinnissa ei sinänsä ole uutta, mutta Web3-työkaluilla voidaan rakentaa toimintoja, jotka aiemmin olivat erittäin vaivalloisia toteuttaa.”

Starbucks Odyssey on osa yrityksen olemassa olevaa Rewards-ohjelmaa. Kuva: Starbucks

Starbucks ja airBaltic pilotoivat uusia kanta-asiakkuuksia

Ensimmäiset kokeilut yhteisömuotoisista kanta-asiakkuuksia julkaistiin viime vuonna Starbucksin ja airBalticin toimesta. NFT-pohjaiset kanta-asiakkuudet ovat ulkoisesti kuin mikä tahansa verkkomaailmassa julkaistu kuvatiedosto. Niiden todellinen arvo piileekin koodissa, ja mitä arvoa yksittäinen NFT avaa omistajalleen. Vaikka ensiaskeleet ovat vielä varovaisia, niillä on jo nyt enemmän käyttöä todellisessa maailmassa kuin hypen nostattamilla virtuaalitarroilla.

Kahvilaketju Starbucks julkaisi joulukuussa Odysseyn olemassa olevan Rewards-ohjelman kylkeen. Odyssey aktivoi asiakkaita erilaisilla toiminnoilla, kuten videoilla, peleillä, ja uutuuskahvien maisteluilla. Toimintojen suorittaminen kerää sekä Rewards-pisteitä että uusia NFT-pohjaisia leimoja, jotka voi vaihtaa virtuaalikokemuksiin tai jopa vierailulle Starbucksin omistamalle kahviplantaasille Costa Ricaan. Vuoden 2023 aikana leimoille avataan oma markkinapaikka.

Yhteisölliset kanta-asiakasohjelmat airBaltici
Planies NFT on airBalticin kokeilema yhteisöllinen kanta-asiakasohjelma. Kuva: airBaltic

Lentoyhtiö airBaltic lanseerasi lokakuussa sarjakuvamaisia lentokoneita esittävän Planies NFT-kokoelman. Henkilö voi omistaa yhden tai useamman Planiesin, jotka liitetään osaksi henkilökohtaista airBaltic Club -tiliä. Omistajuus sisältää jatkuvia etuja, kuten päivittäiset palkintopisteet sekä kuponkityyppisiä tarjouksia, kuten Business-lentoluokan korotusmahdollisuus kymmenen lennon välein. Hiljattain ohjelmaan lisättiin vuoden VIP-asiakkuus käyttäjille, jotka omistavat 25 Planiesia. Lisätarroja voi hankkia muun muassa OpenSea-kauppapaikalla. Lentoyhtiö julkistaa seuraavat kehitysaskeleet kesän 2023 tienoilla.

Lohkoketjut ja tokenit luovat markkinointiarvoa

Uusia kokeiluja markkinoidaan pitkälti teknologia edellä, vaikka asiakkaan näkökulmasta ei välttämättä ole kiinnostavaa tietää miten kanta-asiakkuus on teknisesti rakennettu. Asiakas voi jatkossakin kirjautua tililleen ja asioida parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta tieto voi jatkossa kulkea lohkoketjuja pitkin eri toimijoille älysopimusten määräämällä tavalla. Erinomaista palvelukokemusta vahvempaa markkinointia on hankala päihittää.

“Kenties syksyllä nähdään, kuinka airBalticin Planies-matkustajat hakevat ilmaisia kahveja Starbucksista omistaessaan molempien NFT-tarrat. Web3 on kehittynyt niin merkittävästi viime aikoina, että erilaiset käytännön sovellukset alkavat olla todellisuutta”, Koskimaa toteaa.

Lisätietoa yhteisöllisistä kanta-asiakasohjelmista:

Keskiviikkona 26.4. kello 9 alkaen TX:n aamuwebinaari kertoo miten tokenit palvelevat asiakasmarkkinointia kanta-asiakkuuksien näkökulmasta ja kuinka yritykset voivat hyötyä Web3-teknologiasta. Tapahtumaan voi ilmoittautua osoitteessa: https://tx.company/about/webinaari-web3-ja-kanta-asiakasohjelmat/